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III Congreso Nacional de Psicología - Oviedo 2017
Universidad de Oviedo

 

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Psicothema

ISSN Paper Edition: 0214-9915

2000 . Vol. 12 , Suplem.1 , pp. 117-130
Copyright © 2014     


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RITUALS, SOCIAL SHARING, SILENCE, EMOTIONS AND COLLECTIVE MEMORY CLAIMS IN THE CASE OF THE GUATEMALAN GENOCIDE

 

Carlos Marín Beristain, Darío Paez* and José Luis González**

University of Deusto, * University of the Basque Country and ** University of Burgos

In this article we will review both theory and data pertaining to the emotional effects of collective remembering by means of social sharing and funeral rituals. Data is based on the experience of Guatemalan Mayas, who were victims of a genocide during the nineteen eighties. Results show that that Mayan subjects did not report lower levels of subjective and emotional reactions compared to the Latino community. A finding which contradicts the idea that this is a less expressive and emotional culture. Rituals had a more important buffer effect for Mayas in comparison to Ladino communities. Material losses did not imply, and affect, both groups in the same way. Commemoration activities were most important for those subjects who had been affected by collective massacres. Silence was an adaptive form of coping in the past, although that may not be the case at the present moment.

Rituales, comunión social, silencio, emociones y demandas de Memoria Colectiva en el caso del genocidio Guatemalteco. Este artículo examina la teoría y los datos sobre los efectos emocionales de los procesos de memoria colectiva como los rituales funerarios y la comunión social. Los análisis empíricos se basan en la experiencia de los Mayas Guatemaltecos, quienes fueron víctimas de un genocidio durante la década 1980-1990. Los resultados muestran que los Mayas no declaran menos reacciones emocionales y subjetivas en comparación con los guatemaltecos ladinos. Esto contradice la idea que los Mayas comparten una cultura menos expresiva y emocional. Los rituales tienen un efecto amortiguador más importante para los Mayas que para los Ladinos. Las perdidas materiales han golpeado y afectado a ambas comunidades, ladinos y mayas, de forma diferente. Las actividades de conmemoración fueron más importantes en el caso de personas que vivieron masacres colectivas. El silencio fue una forma de afrontamiento adaptativa, aunque puede no serlo en el momento actual.

 
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Correspondencia: Carlos Martín Beristain
University of Deusto
Capitán Mendizábal, 11 - 5º B
48980 Santurtxi (Spain)
E-mail: carlos@eusnet.org

 

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